zondag 7 oktober 2007

Project 'Minder Matthijs': update 2

Benieuwd hoeveel minder Matthijs er inmiddels is?

Op 8 april ging project 'Minder Matthijs' van start met als doel om in een jaar tijd op een BMI (Body Mass Index) van 25 of minder uit te komen. Met mijn lengte zou dat betekenen dat ik op 7 april 2008 maximaal 96 kilo zou mogen wegen. Een tweede doelstelling was om voor 1 december onder de 100 kilogram uit te komen.

Mijn startgewicht op 8 april was 121,8 kg; drie maand later was daar 12,8 kilo van af, waarmee ik uitkwam op een gewicht van 109 kilogram. En dat was het gewicht waarmee ik de volgende 3 maand van het project inging.

Het leek me niet realistisch dat het afvallen sinds de vorige update met eenzelfde tempo door zou gaan en daarin kreeg ik ook gelijk. Het ging iets minder snel, leek soms ook te stagneren, maar uiteindelijk gaf de weegschaal steeds minder aan. Moeite heb ik er nog steeds niet voor hoeven te doen. Gewoon opletten met wat en hoeveel ik eet en de rest gaat eigenlijk vanzelf. Ik denk dat ik geluk heb, dat het mij zo makkelijk af gaat, als ik verhalen van andere afvallers hoor.

Tijd om de balans op te maken na 6 maand. Ik woog vanochtend 99,8 kilogram en dat is een afname van 9,2 kilo over de afgelopen 3 maanden. Totaal is er nu dus na 26 weken 22 kilo minder Matthijs.

Voor de liefhebbers van grafiekjes, het overzicht over de afgelopen 6 maand:



Met nog maar een 3,8 kilo te gaan in 6 maand, tot de bovengrens van 96 kilogram, is het een koud kunstje om project 'Minder Matthijs' succesvol af te ronden. Tijd om de projectdoelstellingen bij te stellen en wat meer ambitieuze doelstellingen neer te zetten. Een gezonde BMI ligt tussen de 18 en de 25, wat voor mij neerkomt op 69 - 96 kilo. Uiteindelijk moet ik op een stabiel gewicht uit zien te komen, waarbij kleine fluctuaties mogelijk moeten zijn.

De nieuwe doelstellingen zijn:

  • Voor het eind van het jaar onder de 96 kilo zitten.

  • Op 7 april 2008 wil ik op 88 kilo uitkomen, met een marge van +/- 2 kilo (86-90 KG).


Of die laatste doelstelling overeind blijft is mede afhankelijk van wat project 'Matthijs beweegt' gaat aanrichten.

De volgende update van project 'Minder Matthijs' volgt als de 96 kg grens is overschreden en anders rond de jaarwisseling.

1 opmerking:

Niek zei

Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Het is je wel bijzonder makkelijk afgegaan, lijkt het. Maar met jouw ijzeren discipline en vrolijke blik, had het ook bijna niet anders gekund.
Gefeliciteerd.
Ik ben erg benieuwd hoe je project Matthijs beweegt in gaat zetten en of we dan ook grafiekjes krijgen. Heerlijk die grafiekjes.